ЧОМУ МОВЧИТЬ МАЛЮК ?
Кожна маленька дитинка – неповторна особистість. Шлях у доросле життя у всіх однаковий, але кожний проходить його у своєму темпі, все це суто індивідуальне. Мовленнєвий розвиток теж є індивідуальним для кожної дитини, але є певні норми розвитку мовлення для кожного віку.
Гуління - виникає в результаті спілкування дитини з дорослим у віці від 2 до 5-7 міс.;
Лепет - виникає в 4 місяці і триває до 30 тижнів;
Слова - перші слова виникають у віці 11-12 місяців;
Фраза - формується у дитини у віці 2-2,6 років, з'являються питання «де?»,»куди?», з
3-х років -«чому», «коли?»;
Зв'язне мовлення - з'являється з відтворенням коротких оповідань, віршів.
З трьох років, до 4-х років дитина оволодіває умінням складати розповідь за картинкою, а до 5 років оволодіває елементами контекстної мови.
Останнім часом спостерігається тенденція до збільшення кількості дітей з проблемами мовленнєвого розвитку, яке починає проявлятися вже у ранньому віці (від народження до 3 років).
Чому виникає затримка мовленнєвого розвитку у дітей? Причин може бути декілька, і іноді вони діють у комплексі.
ПРИЧИНИ ЗАТРИМКИ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
1. Недостатнє мовленнєве спілкування з дитиною, або гіперопіка : якщо дорослі не говорять з дитиною або говорять занадто багато, не даючи їй «уклинитися», якщо вгадують всі її бажання, у дитини не формується потреба у вербальному вираженні емоцій та вимог.
2. Генетично обумовлений уповільнений темп розвитку нервових клітин, що відповідають за мовлення.
3. Травми, інфекції та інтоксикації, перенесені в період внутрішньоутробного розвитку, під час пологів і протягом першого року життя.
4. Імунологічна несумісність матері та плоду.
5. Проблеми зі слухом: дитина вчиться говорити, відтворюючи мову дорослих, якщо вона не може нормально їх чути - вона не зможе і відтворити їх мову.
6. Спадковість.
Затримка мовлення після трьох років може згубно впливати не тільки на мовні здібності, але й на здатність читати, писати, навіть думати . Тобто йде затримка розвитку всієї психіки дитини. Тому варто звернути увагу, якщо розвиток дитини сильно відрізняється від вікових норм, і звернутися до фахівця (невропатолога, логопеда, психолога) за допомогою. Чим раніше виявлено проблему, тим легше з нею впоратися і уникнути подальших ускладнень.