A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Жашківський заклад загальної середньої освіти
І-ІII ступенів №3 ім. І.М.Ляшенка
Жашківської міської ради Черкаської області

Артикуляційні вправи

 

               Хто далі зажене м'яч?

Мета: виробляти плавний, тривалий, безперервний повітряний струмінь, що йде посередині язика.

Посміхнутися, покласти широкий передній край язика на нижню губу і, як би вимовляючи тривалий звук «Ф», здути ватку на протилежний край столу. Нижня губа не повинна натягатися на нижні зуби. Не можна надувати щоки. Стежити, щоб вимовляли звук «Ф», а не звук «Х», тобто щоб повітряний струмінь був вузьким, а не розсіяним.

 

Почистимо зуби

Мета: виробляти підйом язика вгору і вміння володіти язиком.

Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» верхні зуби з внутрішньої сторони, роблячи рухи язиком з боку в бік, потім від кінчиків до коренів зубів. Губи в усмішці, верхні і нижні зуби видно. Стежити, щоб кінчик язика не висовувався, не загинався всередину, а знаходився біля коренів верхніх зубів. Нижня щелепа нерухома, працює тільки язик.

 

Забиваємо цвяхи

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частині.

Відкрити рот, кінчиком мови стукати у підстави верхніх зубів під рахунок від 1 до 10. Стежити, щоб кінчик язика не висовувався із-за верхніх зубів. 

 

 

 

                       Гойдалки

Мета: зміцнювати м'язи язика, виробляти підйом язика, розвивати рухливість і гнучкість кінчика язика, вміння ним керувати.

Рот відкритий, губи в посмішці. Широкий язик піднімається за верхні зуби, потім опускається за нижні зуби. Слідкувати, щоб язик не звужувався, губи, щелепа не рухалися, зуби не прикушували язик.                       

 

Барабанщик

Мета: зміцнювати м'язи кінчика язика, виробляти підйом язика вгору.

Посміхнутися, відкрити рот, постукати кінчиком язика за верхніми зубами, багаторазово і чітко вимовляючи звук: Д-Д-Д... Спочатку звук «Д» вимовляти повільно, поступово прискорювати темп. Рот повинен бути весь час відкритий, губи в усмішці, нижня щелепа нерухома, працює тільки язик. Кінчик язика не повинен повертатися. Звук «Д» треба вимовляти так, щоб відчувалася видмухаєме повітря.                                

 

Грибок

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку. Присмоктувати язика всією поверхнею до ньоба і широко відкривати рота.

Язик має бути увесь притиснутий до ньоба, а не кінчик язика. Язик не відривається від ньоба, коли відкривається

рот.

 

 

Гармошка

Мета: розтягувати під'язикову зв'язку. Присмоктувати язик всією поверхнею до неба, відкривати — закривати рот. Не відривати язика від ньоба, коли рот відкривається.

 Язик притиснутий до неба всією поверхнею, а не тільки кінчиком. 

 

 

              

 

Поклацати кінчиком язика

Мета: зміцнювати м'язи язика, виробляти підйом язика, гнучкість і рухливість кінчика язика, вміння керувати кінчиком язика.

Рот відкритий, губи в усмішці. Широкий кінчик язика притиснути до бугарків за верхніми зубами і з клацанням відривати. Спочатку вправа виконується в повільному темпі, потім швидше. Стежити, щоб губи і нижня щелепа були нерухомі, працює тільки язик.

 

                         Конячка

Мета: зміцнювати м'язи язика, виробляти підйом язика.

 Рот відкритий, губи в посмішці. Широкий язик притиснути до піднебіння (язик присмоктується) і з клацанням відривається. Стежити, щоб губи були в посмішці, нижня щелепа не «підсаджувала» язик догори.

 

                     Автомат

Мета: виробляти підйом язика, гнучкість і рухливість кінчика язика.

 Рот відкритий, губи в усмішці. Напруженим кінчиком язика постукати в горбики за верхніми зубами, багаторазово і чітко вимовляючи звук " т-т-т — спочатку повільно, поступово прискорюючи темп. Стежити, щоб губи і нижня щелепа були нерухомі, кінчик язика був прямий.

 

                      Індик

Мета: виробляти підйом язика вгору, рухливість його передній частини.

Відкрити рота, покласти язик на верхню губу і робити рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи – як би погладжувати її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додати голос, вийде бл-бл-бл... (як індик болбочет). Стежити, щоб кінчик язика був широким і не звужувався. Язик має облизувати верхню губу, а не викидатися вперед.

 

 

 

                  Комарик

Мета: виробляти підйом язика, рухливість його передній частини.

Посміхнутися, відкрити широко рота, підняти язик вгору і уперти його в горбики (альвеоли). Намагатися вимовити „дззз“, але не уривчасто, а протяжно, протягом 10-15 секунд, енергійно натискати язиком на горбики.

 

Смачне варення

Мета: виробляти рух широкої передньої частини язика вгору.

Злегка відкрити рот і широким переднім краєм язика облизати верхню губу, роблячи рух язиком зверху вниз, але не з боку в бік. Стежити, щоб працював тільки язик, а нижня щелепа не допомагала, вона повинна бути нерухомою. Язик має бути широким.

 

                           Фокус

Мета: виробляти підйом язика вгору, вміння направляти повітряний струмінь посередині язика.

Посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край язика на верхню губу так, щоб бічні краї його були притиснуті, а посередині язика був жолобок, і здути ватку, покладену на кінчик носа. Повітря при цьому має йти посередині язика, тоді ватка полетить вгору.

Стежити, щоб нижня щелепа була нерухомою. Бічні краї язика повинні бути притиснуті до верхньої губи; посередині утворюється щілина, за якою йде повітряний струмінь.

 

                        Маляр

Мета: відпрацьовувати рухи язика вгору і його рухливість. Посміхнутися, відкрити рот і «погладити» кінчиком язика, тверде піднебіння, роблячи рухи язиком вперед-назад.

Губи і нижня щелепи нерухомі. Стежити, щоб кінчик язика доходив до внутрішньої поверхні верхніх зубів, коли він просувається вперед, і не висовувався з рота.

 

Кучер

Мета: розвивати вібрацію кінчика язика.

1. Дути на зімкнуті розслаблені губи. 2. Широкий, розслаблений язик покласти між губами, дути на язик і губи так, щоб вони вібрували. Стежити, щоб губи не напружувалися, щоки не роздувалися, язик зубами не обіймався.

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора