A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Жашківський ліцей №3
Жашківської міської ради Черкаської області

Корисна інформація

Для того, щоб попередити різноманітні недоліки у звуковикові необхідна велика профілактична робота з боку дорослих, які оточують дитину.

  1. Стежте, щоб мовлення оточуючих було неквапним, плавним, правильним і чітким.
  2. Звертайте увагу на те, щоб дитина говорила, достатньо широко відкриваючи рот, не поспішаючи і не дуже голосно.
  3. Не допускайте прискореного мовлення дітей. Таке мовлення нерідко свідчить про підвищену збудженість, слабкість нервової системи.
  4. Застерігайте  від психічних і фізичних травм, бурхливих проявів гніву і радощів, від перебування серед нервових дітей.
  5. Не вимагайте промовляти складні фрази, незнайомі і незрозумілі слова, завчати дуже багато віршів, складних за змістом та формою.
  6. Частіше читайте дитині, просіть переказувати прочитане, вивчайте з нею вірші, розмовляйте і виправляйте, коли дитина говорить неправильно.
  7. Не навантажуйте дітей зайвими враженнями, які викликають у них емоційне перенапруження.
  8. Не розповідайте дитині перед сном страшних казок, хвилюючих історій, не залишайте дитину одну, коли вона боїться.

Ігри на розвиток мовного слуху

 

Гра «Вгадай чий голос»

Дитина закриває очі, а хтось близький кличе її. Малюк повинен відгадати, хто його покликав.

Гра «Хто відізвався»

Дитина закриває очі, члени сім’ї по черзі імітують голоси тварин, а дитина відгадує, хто говорить.

Гра «Почуй шепіт»

Дитина стоїть за спиною мами чи тата, які подають команди пошепки (голосніше і тихіше). Вона повинна виконати команди вірно.

Гра «Горщик»

Дитина з мамою, сидячи на підлозі, перекочують одне одному м’яч. Хто котить говорить «холодний» або «гарячий». Торкатися м’яча можна тільки при слові «холодний».

Гра «Слухай і виконуй»

Мама чи тато один чи два рази називає кілька різних рухів, не виконуючи їх. Дитина повинна точно їх відтворити.

 

 

Ігри для розвитку фонематичного слуху

 

До 5 років діти здатні визначати на слух наявність або відсутність того чи іншого звуку в слові, можуть самостійно добирати слова на запропоновані звуки, якщо, звісно, з ними була проведена попередня робота.

Виділи слово

Запропонуйте дітям плескати в долоні (тупотіти ногою, ударяти по колінах, підводити руку вгору...), коли вони почують слова із запропонованим звуком.

Дорослий вимовляє три-чотири слова, в кожному з яких міститься один і той самий звук: шуба, кішка, мишка — і запитує у дитини, який звук міститься у всіх цих словах.

Поміркуй, не поспішай

Запропонуйте дітям декілька завдань на кмітливість:

Добери слово, яке починається на останній звук слова стіл.

Пригадай назву птаха, яка містила б останній звук слова сир. (Горобець, грак...)

Добери слово, щоб перший звук був би [к], а останній — [а].

Запропонуйте дитині назвати предмет в кімнаті із заданим звуком.

Наприклад: що закінчується на звук [а]; починається на звук [с], у середині слова є звук [т] тощо.

Варіант: те саме завдання з картинками з лото або сюжетною картинкою. Можна використовувати ілюстрації.

Придумай нове слово

Завдання. Назвіть слово, а дитина нехай спробує змінити в ньому другий звук таким чином, щоб вийшло нове слово. Ось, наприклад: ліс — лис.

Слова для зміни: сон, кіт, мив, рука.

Слова для зміни першого звуку: лук, лак, день, педаль, макет, слива.

Слова для зміни останнього звуку: сир, сук, гриб, сік, диван.

 

 

Ігри та вправи на розвиток дихання

 «Забий м’яч у ворота»

Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.

 «Язичок-футболіст»

Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.

 «Літак»

На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб «літак» полетів вгору.

«Пелюстки»

Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.

 «Кораблик»

Налийте у миску воду. Зробіть паперовий або пенопластовий кораблик, та покладіть його на воду. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук «ф», а потім преривчасто, наче вимовляючи звук «п-п-п-п».

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено